صدای انگلستان – قرون وسطی

صدای انگلستان

Perotin - Alleluia nativitas.jpg
تاریخ موسیقی انگلستان با هوشیاری و زیرکی، راهی مستقل از سایر کشورهای اروپایی در پیش گرفت. حتی موسیقیِ هنریِ اولیه‌ی این سرزمین تاثیر قوی ترانه‌های فولکلوریک ( محلی ) را نشان می‌دهد و اغلب صداهای آن در گام « ماژور » یا « مینور » است، اگرچه بسیاری از آن‌ها بر اساس مُدهای سده‌های میانه قرار داشت که بعدها به عنوان گام‌های سیستم تنال پذیرفته شدند. موسیقی اولیه‌ی انگلستان، اصواتی تازه و جوان داشت و سونوریته‌ی آمیخته‌ی آن، هرگز شباهتی به موسیقی پلی‌فونی فرانسهدر سده‌های میانه ندارد.

خطوط ملودی ترانه‌ها یا نگلیسی « تابستانمی‌آید » ( Summer is icumen in ) متعلق به سده‌های دوازدهم و سیزدهم میلادی، فرمی دارد همانند آنچه ما امروز بدان هارمونی‌های مطبوع ( Consonant ) می‌گوئیم. اثرفوق را نیز می‌توان کانن ( Canon ) نامید زیرا وقتی که صدای هر ملودی پایان می‌پذیرد، دوباره به اول شعر باز می‌گردد و بدون ایجاد تغییری در ترکیبات اصلی هارمونی، دوباره آغاز می‌شود.

همانطور که این کانن ( روند Round ) با چهار صدا خوانده می‌شود، دو صدای دیگر یعنی یک موتیف تکراری بم و یک باس استیناتو آن راهمراهی می‌کنند.

موسیقی سازی

اگرچه موسیقیدانان سده‌های میانه به سازهای موسیقی متنوعی دست یافتند، اما چندان اجرای سازی نداشته‌اند. سازها، اغلب با دو برابر کردن خط ملودی، خوانندگان را همراهی می‌کردند، گاهی هم پیش درآمد ( Prelude )، میان پرده ( Interlude ) و فرودهایی برای ترانه‌ها می‌نواختند. تنها اثر موسیقایی سازی که از سده‌های میانه به جا مانده، فرم رقص‌های گوناگون مردمی است.

دانلود کنید:

Summer is icumen in

منبع: کتاب موسیقی و هنر شنیدن

در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید:

مطلب پیشنهادی:  شومان: پیانو کوئینتت در می بمل ماژور - روبنشتاین

کانال تلگرام پیانوکلاسیک: https://t.me/pianoclassic_ir

صفحه اینستاگرام پیانوکلاسیک: https://instagram.com/pianoclassic.ir

نویسنده نوشته: سینا

سینا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *